“Klaar om te wenden…. Ree!”

Dat was nog wat ik me herinnerde van de zeilles die ik als 10-jarige heb gehad. Het lijkt alweer eeuwen geleden. Ik zat in een soort oefenklasje voor instructeurs. We kregen theorie-lessen en daarna mochten we de Friese meren op. De zin “klaar om te wenden….ree” intrigeerde me. Vooral dat woord ‘ree’. Waar kwam dat nou vandaan? Door die lessen wist ik nog wat ‘aan de wind’ en ‘overstag’  betekende. Ook zijn ‘bakboord’ en ‘stuurboord’ geen probleem meer voor mij.

Vandaag heb ik weer heel wat bijgeleerd, want samen met een vriend en vriendin hadden we een zeilles ter voorbereiding van onze week zeilen rondom Corfu in september. We vertrokken vanaf de haven in Willemstad en kregen allerlei tips van Toon, onze instructeur. Af en toe duizelde het me, want mijn vriend en vriendin zijn ervaren zeilers en daardoor moest ik alle zeilen bijzetten. Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik alle informatie opgeslurpt en die informatie ga ik de komende dagen verwerken. Waarom het woord “ree” gebruikt wordt na “klaar om te wenden” wist Toon niet. Googlen bracht ook nog geen uitkomst. Ik weet na zo’n dag zeilen wel dat ik mijn zorgen overboord ga zetten. Ook denk ik erover om de bakens te gaan verzetten. Ik laat me niet aftuigen en ben niet van plan bakzeil te halen. Als ik dat allemaal heb gerealiseerd gaat het me vast voor de wind. Zie je wel…. ik zit er al helemaal in.

Afbeelding

 

4 reacties op ““Klaar om te wenden…. Ree!”

  1. klaar om te wenden en dan maar weer REE, leve de cursus van de ANWB!
    Zit ook nog steeds in mijn hoofd , Nienke, bij “krek ur het wetter”of zo iets in Woudsend, ongeveer 1978. Maar ook geen idee wat REE betekent, haha

    • Klinkt bekend: “Krek oer ut wetter”. Zou goed kunnen dat ik daar die cursus heb gedaan. Het zal ook rond 1978 geweest zijn. Ben jij daar toen ook geweest? Grappig…..

  2. Ree! verkorting van ‘roer naar lij’, wordt door de roerganger geroepen op het moment dat het schip overstag gaat om te wenden.

    Dat je het weet voor september….

Geef een reactie

